Barbecueën

 

Barbecueënbbq

Met mooi weer is het heerlijk om te gaan barbecueën. Wat is fijner dan
als het mooi weer is lekker in de tuin te eten met een drankje erbij en
dan lekker vlees te eten van de barbecue. Het probleem is echter alleen
dat men tijdens barbecueën meestal te veel eet. We eten vaak veel
vlees met sausjes en stokbrood met bijvoorbeeld kruidenboter. Hoe lekker
dit ook is, het bevat helaas vaak wel veel kcal.
Mag je dan als je af wilt slanken niet meer barbecueën?
Natuurlijk wel, ook als je af wilt slanken kun je lekker barbecueën. Heel
goed zelfs. Je zult je alleen aan een aantal basisregels moeten houden.
Hieronder zie je een aantal slanke ideeën waardoor je toch gezellig mee
kunt barbecueën!
Het belangrijkste is deze:
Bepaal van te voren wat je neemt. Denk ook aan het stokbrood.
Neem bijvoorbeeld;
• 1 satéspiesje
• 1 stuk kipfilet
• 4 stukjes stokbrood
• beetje saus
• 1 a 2 wijntje
• Rauwkost en groente mag je natuurlijk ruim nemen.
Je kunt bijv. ook 4 stukjes vlees nemen en dit met iemand delen maar
dat hangt ook af in wat voor gezelschap je bent en of dit mogelijk is.
Als je van te voren al hebt besloten wat je bij de barbecue gaat nemen
dan is de verleiding veel minder groot om te veel te eten als je aan het
barbecueën bent.
Barbecue tips

•Neem een gourmetschotel ipv een barbecue schotel. Hierdoor heb je
kleinere porties vlees maar kun je toch in vleessoorten variëren.
•Probeer niet teveel brood te eten, als je zit te wachten op het vlees
eet je makkelijk heel wat stokbroodjes weg. Je krijgt dan zonder het te
merken behoorlijk wat extra kcal binnen.
•Maak een paar lekkere salades voor bij het vlees, wees hierbij zuinig
met de dressing en probeer deze salades te eten in plaats van brood als
het vlees nog even op de barbecue ligt. ( tip: neem als verassing een
gezonde salade mee voor de gastvrouw )
•Maak satéstokjes met om en om vlees en groente, dan kun je meer
stokjes maken met dezelfde hoeveelheid vlees. Maak ook wat groentespiesen,
niet op elke spies hoeft vlees te zitten om een lekker stokje te
krijgen.
•Probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van mager vlees als kipsaté,
biefstuk of fricandeaulapjes.
•Groente kan ook goed in stukken op de barbecue. Denk bijvoorbeeld
aan repen courgette, stukken paprika, reuzenchampignons, ui, pompoen
of een lekkere maïskolf. Heerlijk met peper en zout en wat balsamicoazijn.
•Je kunt ook pakketjes van zilverfolie maken. Hier kun je aardappelen
en bietjes mee poffen, maar je kunt ook je eigen creatie maken. Maak
bijvoorbeeld een pakketje witvis met wat vissaus, een bosuitje, een theelepel
gehakte verse gember, een paar ringetjes citroengras, wat knoflook
en een beetje rode peper.
•Probeer zo min mogelijk gebruik te maken van sausjes bij het vlees.
Vindt je het vlees zonder sausjes niet zo lekker? Marineer het vlees dan!!!!Dan heb je vaak geen sausjes nodig. Dep het vlees wel altijd droog voordat het op de barbecue gaat!
•Als je toch graag gebruik wilt maken van een sausje, kies dan voor de rode sauzen. Deze bevatten
meestal weinig vet en daardoor veel minder kcal. Denk aan barbecuesaus, knoflookchilisaus
of gewoon lekker wat tomatenketchup.

•Leg ook wat vegetarische producten op de barbecue. Gemarineerde tofublokjes op een
stokje of vegetarische gehaktballetjes zijn ook perfect voor op de barbecue, ze zijn niet alleen
vegetarisch, maar deze bevatten ook nog eens maar weinig kcal.
•Kijk uit met alcoholische drankjes. Een lekker wijntje of een koud glas bier is natuurlijk heerlijk bij de
barbecue, maar deze drankjes leveren veel kcal. Wissel dit daarom af met glaasjes water en zorg dat
je niet teveel alcohol drinkt.
•Nogmaals: Bedenk van tevoren wat je wel en wat je niet gaat eten en drinken. Zo houdt je gemakkelijker
de controle en wordt je minder snel verleid. Bedenk bijvoorbeeld dat je twee wijntjes neemt en twee
stukjes vlees, dan kun je daarnaast lekker veel groente eten.
•Het is natuurlijk erg belangrijk dat je ook lekker geniet van een barbecue.
Veel plezier tijdens de barbecue en je geniet nog meer van de barbecue als je je niet laat verleiden
om meer te eten!!!

Print Friendly, PDF & Email