Water en vocht

Water drinken

Is het een fabel dat water drinken helpt bij het afvallen? Nee! Onderzoek heeft uitgewezen dat water drinken daadwerkelijk nut heeft als je wilt afvallen. En dat begint al bij het ontbijt! Proefpersonen die tijdens het onderzoek een half uur voor het ontbijt twee glazen water dronken, kregen gemiddeld 75 minder calorieën per dag binnen.

Afvoeren afvalstoffen

Waarom is water drinken zo belangrijk? Je lichaam bestaat 70 procent uit water. Elke dag verlies je veel vocht, en dat moet weer aangevuld worden. Door water
te drinken help je je lichaam onder andere bij het afvoeren van afvalstoffen. Maar water zorgt er ook voor dat je lichaamstemperatuur optimaal blijft. Het neemt namelijk warmte op en voert het ook weer af doordat je bijvoorbeeld transpireert. Bovendien is water goed voor je nieren.

Te weinig vocht

Als je te weinig vocht binnen krijgt, dan merk je dat al snel. Is je urine
donker van kleur? Dan drink je waarschijnlijk te weinig water. Bovendien
kun je last krijgen van een trage stofwisseling, stress en gewichtstoename.
En dát is niet zo handig als je af wilt vallen! Je kunt je nog zo goed
houden aan je dieet maar als je te weinig water drinkt heeft dit weinig zin.
Je lichaam raakt namelijk uitgedroogd en dat heeft een negatieve invloed
op je stofwisseling.

Watervergiftiging

Het is belangrijk dat je je vochtgehalte op peil houdt, maar hoeveel water
‘moet’ je dagelijks drinken? Wacht in ieder geval niet met het drinken van
een goed gevuld glas water totdat je dorst hebt, want dan is het al te laat.
Je lichaam met dorst namelijk aan dat het uitgedroogd is. Drink elke dag
ongeveer tussen de 1,5 en 2,5 liter water. Drink ook niet teveel water,
want je kunt ook een ‘watervergiftiging’ oplopen.

Afvallen

Ben je uitgedroogd of heb je honger? Je lichaam ‘weet’ het verschil niet:
je hebt een hongergevoel, maar in feite vraagt je lichaam misschien
alleen maar om vocht. Drink dus voldoende om dit zogenaamde ‘hongergevoel’
slim af te zijn. Uit onderzoek blijkt dat mensen die voor elke
maaltijd twee glazen water drinken uiteindelijk slanker zijn dan mensen
die calorieën tellen.

Alcohol

Alcoholhoudende dranken, zoals bier, wijn, likeur en sterke drank, worden
vaak graag gedronken. Met name in grote hoeveelheden heeft alcohol
een sterk vochtafdrijvend effect, dit kun je ook merken als je een kater
hebt; deze gaat immers vaak gepaard met een droge mond, hoofdpijn en
een enorme (na)dorst. Teveel alcohol is ongezond, dusdanig ongezond
dat je lichaam erna moet herstellen (kater).
Alcohol saboteert daarnaast ook nog eens de vetverbranding, je wordt
er dus dikker van. Alcohol op zichzelf is erg calorierijk (met name bier),
daarnaast krijgen veel mensen van alcohol ook trek in vettigheid. Alcohol
en afvallen zijn dus geen goede match.
Een matige consumptie van alcohol kan echter ook gezonde effecten
hebben. Uit onderzoek blijkt dat met name wijn de kans op hart- en
vaatziekten doet verminderen. Uit andere onderzoeken blijkt ook dat
alcohol in het algemeen (wijn, bier etc.) heilzaam kunnen zijn op sommige
gebieden. De regel is dus, drink niet meer dan 1/2 glazen alcohol p/dag. Echter tijdens je dieet is het verstandig om alcohol zo veel mogelijk te beperken.
Welke dranken zijn een goed alternatief voor water?
Alle dranken zonder calorieën hebben de voorkeur. Dit zijn koffie
en thee zonder suiker en melk. Light frisdranken kunnen ook als
alternatief dienen, indien met mate ( maximaal 2 a 3 glazen per dag )
Welke dranken moeten zoveel mogelijk worden beperkt?
Bijna alle andere dranken die niet hierboven vermeld staan, leveren
veel calorieën. Het gebruik van frisdranken, vruchtensappen en
alcohol dien je dus enigszins te beperken. Wist je dat 1 liter
frisdrank ongeveer 20 klontjes suiker bevat? En een glas bier 85 kilocalorieën?
In principe geldt bij drinken dus hetzelfde als voor een gezond eetpatroon:
Blijf je bewust van wat je binnenkrijgt!

Print Friendly